2cureX  

RSS

aktiewilson
(@aktiewilson)
Medlem Admin
30/10/2018 7:47 e m  

Här diskuterar vi intressanta saker angående 2cureX

SvaraCitera
Curie
(@curie)
New Member
01/11/2018 5:10 e m  

Jag har börjat läsa in mig på 2cureX och affärsidén är i min mening briljant i sin enkelhet. Det är samtidigt här jag börjar fundera på vilka vallgravar (moats) som 2cureX har? Jag är rädd att konkurrerande verksamheter tar fram en liknande produkt och pressar marginalerna. Hur ser ni på konkurrenssituationen?

SvaraCitera
aktiewilson
(@aktiewilson)
Medlem Admin
01/11/2018 8:23 e m  

Deras konkurrenter är i akademien. De är ensamma i klinisk fas. Finns ingen med liknande patent. Deras patent skyddar tekniken väldigt väl. Så de har väldigt starka moats. Man får tänka på hur långt framme de är i forskningen. Läste en ny forskningsartikel för några månader sedan som bevisade att det 2cureX gör är the way to go. Ett väldigt nytt område som är otroligt kraftfullt. Helt briljant.

Patent: 

https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&II=0&ND=3&adjacent=true&locale=en_EP&FT=D&date=20170511&CC=US&NR=2017131263A1&KC=A1  

SvaraCitera
aktiewilson
(@aktiewilson)
Medlem Admin
01/11/2018 8:24 e m  

Jag vill också påpeka att idén är simpel, men processen/tekniken är mycket komplex. Och man har viljat göra detta sen 80-90 talet. Men först nu klarar man växa mikrotumörer i 3D vilket är varför det lyckas så väl. Det är väldigt komplicerat och har krävt 10 år av forskning. Att odla 3D mikrotumörer är inget unikt hos 2cureX. Det de har patenterat är metoden för att applicera det kliniskt hos sjukhusen med ett drug-screen test.

This post was modified 2 veckor  sedan by aktiewilson

SvaraCitera
Curie
(@curie)
New Member
01/11/2018 10:24 e m  

Formuleringen ”att konkurrensen finns inom akademin” har jag också stött på tidigare. Vad innebär det egentligen? Mig veterligen så är i regel inte forskningen eller akademiska institutioner marknadsdrivna. 

Hur uppfattar ni risken att den kliniska studien där IndiTreat jämförs med rådande ”best practice” inte skulle visa sig vara signifikant bättre?

SvaraCitera
aktiewilson
(@aktiewilson)
Medlem Admin
01/11/2018 11:47 e m  

Dom menar att det inte finns några konkurrenter för dom är inom forskning.

Risken för att den inte skulle vara signifikant bättre är nästan 0%. Denna studie visar att PDOs eller organoids som 2cureX använder har 88% positivte predictive value att förutse vilken cancer drug som dödar din tumör. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29472484  

SvaraCitera
Share:

Arbetar

Vänligen Logga in eller Registrera dig